Baza wiedzy

Wprowadzenie do artykułu naukowego jest kluczowym elementem, który ma za zadanie wprowadzić czytelnika w temat badania, wyjaśnić jego kontekst oraz znaczenie, a także nakreślić cele pracy. Jest to pierwszy kontakt czytelnika z twoją pracą, więc warto zadbać o to, aby był on interesujący i dobrze skonstruowany.

Wprowadzenie pełni kilka istotnych funkcji. Po pierwsze, pomaga czytelnikowi zrozumieć tło naukowe i kontekst, w którym osadzone są badania. Po drugie, wyjaśnia, jakie konkretnie aspekty tematu będą omawiane, a po trzecie, ukazuje, dlaczego badania są ważne i jakie mają potencjalne znaczenie dla danej dziedziny. Dodatkowo, dostarcza wskazówek, czego można się spodziewać w dalszej części pracy.

Dobre wprowadzenie powinno odpowiedzieć na trzy kluczowe pytania:

  1. O czym piszę?
  2. Dlaczego to jest ważne?
  3. Co chcę, aby czytelnik wiedział na ten temat?

Pisanie wstępu może być wyzwaniem, ale jest kilka kroków, które mogą ułatwić ten proces. Wstęp powinien zaczynać się od szerokiego wprowadzenia w temat, a następnie stopniowo zawężać się do konkretnego problemu, który będzie omawiany w artykule. Dobrym sposobem na to jest zastosowanie modelu CARS (ang. Create a Research Space) opracowanego przez Johna Swalesa, który opisuje trzy kroki niezbędne do stworzenia skutecznego wprowadzenia.

  1. Określenie zakresu (ang Establishing a Territory): Na początku wprowadzenia należy przedstawić ogólny przegląd tematu i wskazać, dlaczego jest on istotny. Można to zrobić, odnosząc się do najnowszych badań i pokazując, że temat cieszy się zainteresowaniem naukowców. Przykładowe sformułowania to: „W ostatnich latach badacze skupili się na…” lub „Najnowsze badania wskazują na…”.
     
  2. Określenie niszy (ang. Establishing a Niche): Następnie należy wskazać na luki, ograniczenia lub niedociągnięcia w dotychczasowych badaniach. Jest to okazja do pokazania, w jaki sposób twoje badania przyczynią się do rozwoju danej dziedziny. Przykładowe zwroty to: „Jednakże, te badania nie uwzględniają…” lub „Mimo że X był intensywnie badany, niewiele wiadomo na temat Y…”.
     
  3. Zajęcie niszy (ang. Occupying the Niche): Na końcu wstępu należy wskazać, jak twoje badania wypełnią zidentyfikowane luki w wiedzy na dany temat. Powinno to obejmować pytania badawcze, hipotezy lub cele. Przykładowe sformułowania to: „Celem tego badania jest…” lub „Nasze badania koncentrują się na…”.

 

Struktura wprowadzenia

Wprowadzenie do artykułu naukowego powinno być strukturalnie zorganizowane jak odwrócony trójkąt. Oznacza to, że zaczynasz od szerokiego wprowadzenia, które stopniowo zawężasz, aż do konkretnego pytania badawczego lub hipotezy. Takie podejście pomaga czytelnikowi zrozumieć ogólny kontekst oraz specyfikę twojego badania. Poniżej zaprezentowano przykład struktury wprowadzenia.

  1. Szerokie wprowadzenie do tematu: „W skali globalnej, rosnący deficyt pielęgniarek może skutkować zmniejszeniem efektywności pracy systemów opieki zdrowotnej.”
     
  2. Kontekst i przegląd literatury: „W ostatnich latach liczba pielęgniarek przypadających na 100 mieszkańców w Europie, zmniejszyła się.”
     
  3. Wskazanie luki badawczej: „Jednakże, brakuje badań analizujących związek między przedwczesnym odchodzeniem od zawodu a możliwościami rozwoju pielęgniarek.”
     
  4. Cel i pytanie badawcze: „Dlatego celem tego badania jest ocena zależności pomiędzy decyzją pielęgniarek o przedwczesnym odchodzeniu od wykonywanego zawodu a możliwościami rozwoju zawodowego jakie zapewnia pracodawca.”

 

Jak rozróżnić wprowadzenie od tła?

W artykule naukowym wprowadzenie (ang. introduction) i tło (ang. background) pełnią różne, choć równie ważne role. Niektóre czasopisma naukowe, jak np. Journal of Advanced Nursing, wymagają obu tych sekcji, choć niektóre określają tylko jedną z nich. Poniżej dokonano krótkiej charakterystyki obu tych sekcji.

Wprowadzenie jest krótką częścią pracy, zazwyczaj nieprzekraczającą 500 słów. Jego głównym zadaniem jest umiejscowienie badania w szerokim kontekście, który może obejmować politykę, praktykę, edukację lub wcześniejsze badania. Wprowadzenie ma na celu zainteresowanie czytelnika, wyjaśnienie, dlaczego badanie jest ważne, co dokładnie zostało zbadane i dlaczego autorzy podjęli się tego tematu. W tej części wystarczą jedno lub dwa kluczowe odniesienia, które podkreślają znaczenie badania. Wprowadzenie powinno również uwzględniać międzynarodowy kontekst, co zwiększa wartość artykułu.

Tło natomiast skupia się na specyficznym zagadnieniu badawczym i jest de facto przeglądem literatury, choć nie systematycznym. Autor ma tutaj możliwość selektywnego, ale zrównoważonego doboru literatury, która uzasadnia przeprowadzenie badania. Ważne jest, aby efektywnie syntetyzować dostępną literaturę, co wymaga analizy, oceny i tworzenia nowych wniosków. Tło powinno naturalnie wynikać z wprowadzenia, zawierając przegląd dotychczasowych badań i wskazując luki, które badanie ma wypełnić. Sekcja ta powinna kończyć się pytaniem badawczym, które jasno określa, co zostało zbadane.

Warto pamiętać, że dyskusja w pracy naukowej powinna odwoływać się zarówno do wprowadzenia, jak i tła, porównując wyniki badań z wcześniejszymi pracami. Ważne jest, aby w dyskusji omówić, w jakim stopniu wyniki badania są zgodne lub rozbieżne z wcześniejszymi badaniami, oraz jakie nowe wnioski można wyciągnąć. Dyskusja powinna być najciekawszą częścią artykułu, gdzie autor może swobodnie przedstawić swoje pomysły i koncepcje, zawsze jednak w kontekście wcześniejszych badań.

 

Pisanie wstępu do artykułu naukowego jest zadaniem wymagającym staranności i przemyślenia. Jest to pierwsza okazja, aby przyciągnąć uwagę czytelnika i wyjaśnić znaczenie twoich badań. Wprowadzenie powinno być dobrze zorganizowane, jasno napisane i zawierać wszystkie kluczowe elementy, które ułatwią czytelnikowi zrozumienie i docenienie twojej pracy. Warto zaczekać z jego pisaniem do momentu, gdy powstaną już inne części pracy, dzięki czemu autorzy będą mogli podejść do tej części bardziej kompleksowo. Dobrze przygotowany wstęp to fundament, który ułatwia napisanie reszty artykułu i zwiększa szanse na sukces publikacyjny.

 

Autor: dr hab. n. o zdr. Lena Serafin, Warszawski Uniwersytet Medyczny 

 

 

Bibliografia:

  1. Ahlstrom D. How to Publish in Academic Journals: Writing a Strong and Organized Introduction Section. Journal of Eastern European and Central Asian Research. 2017 4.:1-9
  2. How to write an introduction for a research paper. Dostęp 01.06.2024 r. https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365-life-hacks/writing/how-to-write-an-introduction-for-a-research-paper 
  3. Vandenbroucke JP, von Elm E, Altman DG, Gøtzsche PC, Mulrow CD, Pocock SJ, Poole C, Schlesselman JJ, Egger M. STROBE Initiative. Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE): explanation and elaboration. PLoS Med. 2007 Oct 16;4(10):e297. 
  4. Watson R. I Say “Introduction”; You Say “Background”. Nurse Athor and Editor. 2018 March 28(1): 1-5.