Baza wiedzy

Krytyczna ocena badań może stanowić wyzwanie, szczególnie dla osób początkujących. Pielęgniarki stanowią najliczniejszą grupę zawodową wśród pracujących w opiece zdrowotnej i odgrywają ważną rolę w ustalaniu standardów opieki medycznej. W kontekście praktyki klinicznej, procesy krytycznego myślenia oraz refleksji są wykorzystywane zarówno w podejmowaniu decyzji, jak i planowaniu opieki pacjentów. Istotne jest powiązanie krytycznego myślenia z integracją dowodów naukowych, wiedzą kliniczną oraz preferencjami pacjenta [1, 2, 3]. Przełożenie teorii na praktykę, wraz z nowymi pomysłami, wymaga świadomości w zakresie potrzeb informacyjnych oraz kontekstu klinicznego [3]. Ten złożony proces opiera się na następujących etapach: pytanie, zbieranie informacji, krytyczna analiza, zastosowanie   
w praktyce i ocena (Rycina 1) [3].

Rycina 1. Przegląd etapów praktyki opartej na dowodach (5 A's)

Rycina 1. Przegląd etapów praktyki opartej na dowodach (5 A's) 
Źródło: Opracowanie własne na podstawie [3]

Praktyka oparta na dowodach (EBP, ang. Evidence Based Practice) jest jedną   z fundamentalnych kompetencji pielęgniarek. Krytyczna ocena artykułów naukowych pozwala na dokładną analizę ważności projektu badawczego i metodologii, a także na potencjalne dostosowanie tych informacji do własnego środowiska klinicznego. Brak wiedzy i umiejętności w zakresie tych działań badawczych często stanowi przeszkodę dla wielu pielęgniarek w zakresie efektywnego wdrożenia EBP. Podkreśla to pilną potrzebę rozwoju edukacji w tym obszarze [4].

Zanim dowód naukowy zostanie wykorzystany w praktyce klinicznej, niezbędne jest zapewnienie, że jest on wystarczająco silny i rzetelny. Ponadto, należy upewnić się, że wnioski z niego płynące mogą być bezpiecznie wykorzystane do podejmowania decyzji klinicznych. To właśnie proces krytycznej oceny dowodów naukowych służy temu celowi [5]. Jest to systematyczna, obiektywna i dokładna analiza wszystkich aspektów badania. Istnieje wiele korzystnych strategii, które jednocześnie pomagają   w zapewnieniu wysokiej jakości badań i umożliwiają krytyczną ocenę. JBI (Joanna Briggs Institute) opracował narzędzia do krytycznej oceny dowodów naukowych pochodzących z różnych źródeł dla osób oceniających już istniejące badania. Dostęp do list kontrolnych można uzyskać poprzez ich stronę internetową (https://jbi.global/critical-appraisal-tools). Zawarte są w nich najważniejsze elementy, które powinny pojawić się w ocenianym badaniu oraz opis, jak daną listę zastosować.

Krytyczną ocenę badań ilościowych przeprowadza się w trzech krokach przedstawionych na rycinie 2 [5]. W celu oceny słabych i mocnych stron badania, najpierw należy zidentyfikować jego podstawowe etapy. Publikację należy przeczytać od początku do końca i za pomocą przykładowych pytań, zidentyfikować poszczególne elementy, jednocześnie przeprowadzając ocenę (Tabela 1).

Rycina 2. Etapy krytycznej oceny badań ilościowych

Rycina 2. Etapy krytycznej oceny badań ilościowych 
Źródło: Opracowanie własne na podstawie [5]

Tabela 1. Przykładowe pytania umożliwiające ocenę badania ilościowego

Oceniany obszarPrzykładowe pytania
Abstrakt i\lub streszczenieCzy cel badania jest spójny z celem przedstawionym w tekście?
Czy są przedstawione główne wyniki   
i wnioski?
Czy słowa kluczowe odzwierciedlają artykuł?
Wstęp i\lub przegląd piśmiennictwaCzy opisano główny problem badawczy?
Czy kontekst problemu badawczego został opisany?
Czy oceniono zasadność i znaczenie badania?
Czy przegląd piśmiennictwa jest zgodny z tematyką badania?
Czy przedstawiono aktualny stan wiedzy na dany temat?
Cel badaniaCzy podano zrozumiały cel badania?
Czy przedstawiono pytania badawcze zgodne   
z celem badania?
MetodologiaCzy metodologia została odpowiednio dobrana do celu badania?
Czy szczegółowo opisano narzędzia do opisania zmiennych wraz z podaniem autorów oraz oceną   
i określeniem ich rzetelności, ważności?
Czy opisano kryteria włączenia do badania?
Czy opisano sposób rekrutacji uczestników badania?
Czy uzasadniono liczebność grupy badanej?
Czy opisano sposób analizy danych, poziom istotności statystycznej?
WynikiCzy zebrane dane odpowiadają celowi   
i pytaniom badawczym?
Czy opisano wyniki zarówno istotne statystycznie, jak i nieistotne statystycznie?
Czy tabele przedstawiające wyniki są zasadne   
i przejrzyste?
DyskusjaCzy opisano co nowego wnoszą uzyskane wyniki do zakresu wiedzy na badany temat?
Czy wytłumaczono potencjalne przyczyny otrzymanych wyników?
Czy porównano uzyskane wyniki wraz   
z poprzednimi badaniami?
Czy przedstawiono limitacje badania?
WnioskiCzy wnioski są bezpośrednio związane   
z wynikami?
Czy zostały przedstawione implikacje do praktyki?
Cały tekstCzy jest napisany w sposób logiczny   
i zrozumiały?

Źródło: Opracowanie własne na podstawie [4, 5]

Po szczegółowej identyfikacji i ocenie wymienionych elementów, należy dokonać podsumowania poprzez dokonanie oceny trafności wyników badania oraz określenie możliwości ich wprowadzenia do praktyki. Umiejętność krytycznej oceny dowodów naukowych i artykułów jest niezbędna w pracy pielęgniarki – pozwala na ciągłe doskonalenie opieki zdrowotnej i poprawę wyników zdrowotnych pacjentów   
[3, 5].

Piśmiennictwo
  1. Hutchinson M., Frazer K. Reading and appraising research [In:] Jackson D., Halcomb E., Walthall H. (ed.). Navigating the Maze of Research: Enhancing Nursing and Midwifery Practice, 6th ed. Elsevier; Australia 2023:56-69.
  2. World Health Organization. State of the World’s Nursing 2020: Investing in Education, Jobs and Leadership. WHO, Geneva, 2020.
  3. Tomotaki A., Sakai I., Fukahori H, Tsuda Y, Okumura-Hiroshige A. Factors affecting the critical appraisal of research articles in Evidence-Based practices by advanced practice nurses: A descriptive qualitative study. Nurs Open. 2023;10(6):3719-3727.
  4. Cathala X., Moorley C. How to appraise quantitative research. Evidence-Based Nursing 2018;21:99-101.
  5. Sak-Dankosky N. Krytyczna ocena badań naukowych. [In:] Serafin L. (Ed.) Badania naukowe w pielęgniarstwie. Edra Urban & Partner; Wrocław 2022:307-319.